اظهارنامه مالیاتی و بررسی گزارش‌ها و پرونده‌های مربوط

يکشنبه 20 اسفند 1402
11:22
maihad

زمان‌بندی بررسی گزارش‌ها و پرونده‌های مربوط به امور مالی

تا کدام تاریخ، گزارش‌های عملکرد مالی و همچنین پرونده‌های افرادی که گزارش مالی ارائه نکرده‌اند، باید مورد بررسی قرار گیرند؟

طبق بند ۱۵۶ از قانون مالیات‌های مستقیم، دفاتر امور مالی گزارش‌های دریافتی مالی را باید حداکثر در طی یک سال پس از پایان مهلت ارائه گزارش بررسی و قطعنامه مالیاتی صادر و حداکثر ظرف سه ماه به فرد مالیات‌دهنده اطلاع دهند.

طبق بند ۱۵۷ از ق.م.م، برای افراد مالیات‌ده بر درآمد که در زمان معین از ارائه گزارش درآمدی خودداری کرده‌اند یا بر طبق مقررات این قانون نیازی به ارائه گزارش در موعد مقرر پرداخت مالیات ندارند، مدت زمان مجاز مالیاتی پنج سال از تاریخ موعد پرداخت مالیات است و پس از پایان این پنج سال، درخواست مالیات مربوطه قابل پیگیری نخواهد بود، مگر اینکه در این مدت درآمد فرد مشخص و قطعنامه مالیاتی صادر شود و حداکثر ظرف سه ماه پس از پایان این پنج سال، قطعنامه صادر شده به فرد مالیات‌دهنده اعلام گردد.

به عنوان مثال، گزارش عملکرد سال ۱۳۹۸ افراد حقیقی که آخرین مهلت ارائه آن [با در نظر گرفتن تمدیدهای مقرر] تا ۳۱ مرداد ۹۹ بوده، باید تا تاریخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گیرد و قطعنامه مالیاتی صادر و حداکثر تا پایان آبان ماه ۱۴۰۰ به اطلاع رسانده شود.

یا اینکه فرد حقیقی که برای عملکرد سال ۱۳۹۴ گزارش مالیاتی ارائه نداده، آخرین فرصت بررسی پرونده مالیاتی وی پایان خرداد سال ۱۴۰۰ و اطلاع قطعنامه مالیاتی آن نیز تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ خواهد بود.

گزارش مالیاتی چیست؟
گزارش مالیاتی سندی است که اشخاص یا نهاده

ا در آن داده‌های مالی خویش را به ارگان مالیاتی یا دفتر مالیات کشور تقدیم می‌نمایند. این سند شامل داده‌هایی نظیر درآمد، هزینه‌ها، دارایی‌ها، بدهی‌ها، و دیگر جزئیات مالی است که به منظور محاسبه مالیات و پیشگیری از تخطی‌های مالیاتی توسط فرد ارائه‌دهنده تدارک دیده شده است. ارائه گزارش مالیاتی در بسیاری از کشورها به عنوان یک وظیفه قانونی شناخته می‌شود و افراد و نهادها ملزم به تهیه و تقدیم به موقع آن می‌باشند.

چه اشخاصی مکلف به تقدیم گزارش الکترونیکی مالیاتی هستند؟
در حال حاضر، در بسیاری از کشورها، اشخاص و نهادهای گوناگون ممکن است مکلف به تقدیم گزارش مالیاتی الکترونیکی باشند. این الزامات ممکن است بر اساس نوع درآمد، میزان درآمد، و سایر معیارها تعیین گردد. عموماً اشخاص زیر ممکن است مکلف به تقدیم گزارش الکترونیکی مالیاتی باشند:

اشخاص حقوقی (شرکت‌ها): شرکت‌ها و سایر نهادهای حقوقی عموماً مکلف به تقدیم گزارش مالیاتی الکترونیکی هستند.
اشخاص حقیقی با درآمد بالا: افراد حقیقی که درآمد آن‌ها به میزانی است که طبق قوانین مالیاتی ملزم به تقدیم گزارش می‌باشند، ممکن است مکلف به تقدیم نسخه الکترونیکی گزارش مالیاتی باشند.
تجار و بازرگانان: افرادی که در حوزه تجارت و بازرگانی فعالیت دارند نیز ممکن است مکلف به تقدیم گزارش مالیاتی الکترونیکی باشند.
برای اطلاعات دقیق‌تر و به‌روزتر، پیشنهاد می‌گردد به مقررات مالیاتی رسمی و اطلاعات دفتر کل مالیات در ایران مراجعه نمایید.

روند تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات ارزش افزوده

مؤدیان می‌توانند به راحتی اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنند. هنگام فروش کالاها و ارائه خدمات، لازم است صورتحساب‌ها صادر شوند و مالیات ارزش افزوده متناسب با فروش دریافت و به قیمت‌ها اضافه گردد. ضمناً، مؤدیان باید اسناد خرید و فروش خود را همانند گذشته نگهداری کرده و با تهیه اظهارنامه فصلی، با دولت تسویه حساب نمایند، به طوری که مالیات‌های پرداختی در هنگام خرید از مالیات‌های دریافتی در فروش کسر و تفاوت به دولت پرداخت یا از آن دریافت شود.

مراحل تسلیم اظهارنامه ارزش افزوده و پرداخت مالیات به صورت گام به گام توضیح داده شده‌اند تا ارسال گزارش‌های ارزش افزوده به سادگی انجام پذیرد.

  1. در پایان هر سه‌ماهه، اظهارنامه باید از طریق سامانه یکپارچه مالیات بر ارزش افزوده در آدرس my.tax.gov.ir ثبت شود. ابتدا با نام کاربری و رمز ورود وارد شده و سپس کد ارسالی از طریق پیامک را وارد کنید.

  1. صفحه‌ای با خلاصه وضعیت مالیاتی شما نمایان می‌شود. در این مرحله، پرونده موردنظر را انتخاب کنید.

  1. جزئیات پرونده مشاهده و به مرحله بعدی می‌روید.

  1. اطلاعات پایه و شرکاء نمایش داده می‌شود.

  1. در مرحله بعد، گزینه تسلیم اظهارنامه عادی را انتخاب کنید.

  1. این قسمت باید تکمیل شود.

  1. اطلاعات مربوط به خرید و فروش باید ثبت شود، با دو جدول برای فروش و خرید.

  1. برای تایید موقت و نهایی اظهارنامه به پایین صفحه رفته و پس از تأیید، نام و نام خانوادگی را وارد کنید.

  1. با تایید نهایی، شماره ثبت و سایر اطلاعات نمایش داده می‌شود.

  1. با دریافت کد رهگیری، قبض صادر شده را از طریق درگاه‌های بانک ملی پرداخت کنید.

راهنمای استفاده از سامانه ارزش افزوده

هر فرد یا نهادی که کالا یا خدمتی عرضه می‌کند، باید در سیستم مالیاتی کشور ثبت‌نام کرده و مالیات خود را از طریق سامانه آنلاین ارسال کند. این سامانه، فرآیند مالیاتی را برای مؤدیان آسان‌تر کرده و نیازی به مراجعه حضوری نیست. فقط کافی است یک‌بار ثبت‌نام کرده و سپس با نام کاربری و رمز عبور وارد شوید.

مؤدیان باید پس از هر دوره مالیاتی، اظهارنامه خود را ظرف ۱۵ روز تکمیل و ارسال نمایند. این سامانه امکان پر کردن و ارسال اظهارنامه را در کوتاه‌ترین زمان فراهم می‌کند.

جریمه‌های عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی

در صورتی که مؤدیان در زمان تعیین‌شده اظهارنامه خود را ارسال نکنند، جریمه‌ای به آنها تعلق می‌گیرد که قابل بخشش نیست. حتی اگر فعالیت مالی نداشته باشند، باید اظهارنامه سفید ارسال کنند تا از جریمه معاف شوند.

پرداخت مالیات ارزش افزوده

مؤدیان موظفند مالیات دریافتی از خریداران را به خزانه دولت پرداخت کرده و گزارش مبالغ خرید و فروش خود را تا ۱۵ روز پس از پایان هر فصل ارسال نمایند. این گزارش‌ها باید از طریق اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ارسال شوند.


[ بازدید : 39 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بهترین شرکت های تهران است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]